ارائه روشی برای رهگیری نانوحامل های دارویی در بدن

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، محققان دانشگاه نورث وسترن پیروز به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می توان دریافت که نانوذرات رهایش دارو را با پیروزیت در سایت هدف انجام داده اند یا خیر. برای این کار تنها از یک بررسی زنده نانوذرات استفاده می گردد.

ارائه روشی برای رهگیری نانوحامل های دارویی در بدن

با مطالعه نانوستاره های طلا که در آنها دارو بارگذاری شده و در غشاء سلول سرطانی قرار داده شده است، محققان دریافتند که نانوستاره هایی که برای هدف قرار دادن نشانگرهای زیستی سرطانی طراحی شده اند در سطح وسیع تری پخش شده و بسیار سریع تر از همتایان غیرهدفمند خود می چرخند، حتی وقتی که توسط پروتئین ها محاط شده باشند نانوستاره های هدف گیر حرکات مشخص و امضایی خود را حفظ می نمایند که این نشانه ها قابل تشخیص هستند.

تری اودم از محققان این پروژه می گوید: این اطلاعات می تواند برای مقایسه ویژگی های مختلف نانوذرات نظیر ابعاد، شکل و شیمی سطح، مورد استفاده قرار گرفته و از آن برای بهبود طراحی نانوذرات به منظور هدف گیری یا عامل رهایش دارو استفاده کرد.

پزشکان سال ها است که به دنبال روش های جایگزین برای شیمی درمانی و رادیودرمانی هستند تا مانع از آسیب به سلول های سالم شوند. بنابراین آن ها روش های رهایش هدفمند را پیشنهاد می نمایند که اثرات جانبی کمی دارد.

اودم می گوید: رهایش انتخابی داروی ضدسرطان به داخل تومور یکی از اهداف پزشکان است. نانوذرات طلا پتانسیل بالایی برای رهایش دارو دارند و این نانوذرات را می توان برای هدف گیری سلول های سرطانی طراحی کرد.

زمانی که نانوذرات وارد بدن می شوند، پروتئین های مختلفی به آن می چسبند؛ محققان نگران هستند که این پروتئین ها موجب انحراف نانوذرات از ماموریت خود شوند. این گروه تحقیقاتی روشی ارائه کردند که با آن می توان این نانوذرات را در بدن رهگیری کرد تا مشخص گردد که آیا برنامه از پیش مشخص شده را انجام داده اند یا خیر.

نتایج این پروژه در قالب مقاله ای با عنوان Revolving Single-Nanoconstruct dynamics during targeting and nontargeting live-cell membrane interactions در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان بلاگ

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16465

به "ارائه روشی برای رهگیری نانوحامل های دارویی در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه روشی برای رهگیری نانوحامل های دارویی در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید