برکناری و ممنوع الخروج شدن اعضای کمیسیون انتخاباتی افغانستان

به گزارش مهسان بلاگ، دادستانی کل افغانستان اعلام نمود که 12 عضو برکنارشده کمیسیون های انتخابات و شکایات انتخاباتی این کشور از جمله روسای آنها، ممنوع الخروج شده اند.

برکناری و ممنوع الخروج شدن اعضای کمیسیون انتخاباتی افغانستان

به گزارش خبرنگاران، دادستانی کل افغانستان با انتشار اطلاعیه ای از ممنوع الخروج شدن 12 عضو برکنارشده کمیسیون های انتخابات و شکایات انتخاباتی این کشور از جمله روسای آنها اطلاع داد و نوشت: این اقدام با هدف آنالیز اتهام های مطرح شده علیه آن ها از جمله سوء استفاده از اختیارات اجرا شده است.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: دادستانی کل افغانستان اطمینان می دهد که قضیه را با اتکا به اسناد، شواهد و مدارکی که از طرف نهادها و افراد در جریان تحقیق در دسترس هیأت موظف قرار گیرد، عادلانه و منصفانه در روشنایی احکام قانون به شکل بی طرفانه و مستقل رسیدگی خواهد نمود.

بر اساس گزارش طلوع نیوز، دولت افغانستان از عزل و ممنوع الخروج شدن اعضای کمیسیون های رسیدگی به شکایات انتخاباتی در این کشور اطلاع داده است.

رئیس جمهوری افغانستان طی دستوری خاطرنشان کرد که براساس قانون تعدیل شده انتخابات، روسا و اعضای کمیسیون های انتخابات و رسیدگی به شکایات برکنار شدند.

در پی انحلال دو کمیسیون مستقل انتخاباتی و کمیسیون رسیدگی به شکایات، مسئولیت اجرایی محوله به این دو نهاد قرار است تا معین اعضا، به دبیرخانه کمیسیون های یاد شده تحت سرپرستی محول گردد.

به گزارش رسانه های افغانستان به نقل از دفتر ریاست جمهوری این کشور، در ادامه دستور اشرف غنی آمده است که برای جلوگیری از چالش کاری کمیسیون ها، احمد شاه زمان زی و محمد علی ستیغ، روسای دبیرخانه های هر دو کمیسیون به صورت موقت سرپرستی این کمیسیون ها را بر عهده می گیرند.

بر همین اساس، غنی از احزاب سیاسی رسمی افغانستان خواسته است که افراد واجد شرایط را تا هفت روز دیگر به ریاست جمهوری معرفی نمایند تا صلاحیت آنها برای انتخاب به عنوان اعضای جدید این دو کمیسیون آنالیز گردد.

به گزارش رسانه های محلی، این اقدام که در پی امضای حکم تعدیل قانون انتخابات توسط محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اجرایی شد، با هدف آنالیز اتهام های مطرح شده علیه اعضای کمیسیون های انتخاباتی انجام شده است.

طرح اصلاح قانون انتخابات در افغانستان ابتدا توسط اعضای کابینه تهیه و تدوین شد و سپس به تایید نهایی رئیس جمهوری این کشور رسید.

کمیسیون های انتخاباتی افغانستان که قرار است بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور این نظارت و سرپرستی نمایند، در حالی با غزل اعضایش به چالش کشیده می گردد که تکلیف نهایی انتخابات پارلمانی مهر ماه امسال هنوز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و نتیجه قطعی آن هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

تدوین قانون جدید انتخاباتی پس از آن در دولت افغانستان اهمیت پیدا کرد که بسیاری از نامزدهای معترض به شیوه برگزاری و نتایج اولیه انتخابات پارلمانی انتقادهای جدی به کمیسیون های انتخاباتی وارد کردند و صلاحیت اعضای این نهادهای نظارتی را زیر سوال بردند.

بر اساس گزارش منابع دولتی، قانون جدید که برکناری اعضای کمیسیون های انتخاباتی را به همراه داشته، با مشورت احزاب سیاسی، نمایندگان نامزدهای انتخاباتی و نهادهای جامعه مدنی مرتبط با انتخابات تدوین و تهیه شده است.

قانون جدید انتخاباتی بازنگری و اصلاح بیش از 30 مورد را شامل می گردد که نحوه انتخاب اعضای کمیسیون های انتخاباتی از جمله مهم ترین آنها است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان بلاگ

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5452

به "برکناری و ممنوع الخروج شدن اعضای کمیسیون انتخاباتی افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برکناری و ممنوع الخروج شدن اعضای کمیسیون انتخاباتی افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید