نگاهی به پیشرفت ربات ها و هوش مصنوعی در سال 2018

به گزارش مهسان بلاگ، 2018 سال فوق العاده ای برای ربات ها و هوش مصنوعی بود و در این سال شاهد پیشرفت های حائز اهمیتی در این حوزه بودیم. اگرچه تعداد این خبرهای هیجان انگیز آن قدر زیاد است که نمی توان به همه آن ها پرداخت، ولی در این مطلب قصد داریم به مهم ترین آن ها نگاهی بیندازیم.

نگاهی به پیشرفت ربات ها و هوش مصنوعی در سال 2018

ربات اطلس پارکور باز شد

در طی چند سال گذشته، اگر کسی می خواهد از جدیدترین پیشرفت های ربات ها خبردار گردد، کافی است عبارت بوستون داینامیکس را در گوگل جستجو کند و این شرکت در سال 2018 هم دست پر ظاهر شد. در سال 2017، ویدیو پشتک زدن ربات اطلس توجهات زیادی را جلب کرد و حالا در سال 2018 ویدیویی از این ربات منتشر شد که آن را در حال اجرا حرکات پارکور نشان می دهد.

بله، به خوبی می دانیم که انجام این حرکات در محیط آزمایشگاه به معنای آماده بودن آن برای انجام چنین حرکاتی در محیط واقعی نیست. اما این ویدیو به ما یادآوری می نماید که پیشرفت ربات ها از آنچه فکر می کردیم سریع تر بوده است و خیلی زودتر از حد انتظار، باید انتظار ورود آن ها را به محیط های مختلف داشته باشیم.

ورود ربات های چهارپا به محل کار

به غیر از بوستون داینامیکس، شرکت های دیگری هم در زمینه رباتیک به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا نموده اند. یکی از آن ها استارت آپ سوئیسی به نام ANYbotics است که با ربات چهارپا ANYmal توجهات زیادی را به خوب جلب کرد.

در سال 2018، این ربات به مدت یک هفته برای انجام کارهای نظارتی در یکی از بزرگ ترین پایگاه های دریایی توزیع برق در دریای شمال مشغول به کار شد. در این مدت این ربات باید 16 مورد مختلف از جمله لوله ها، سطح روغن و آب و دیگر موارد بصری و گرمایی را مورد آنالیز قرار می داد.

روزبه روز به نگرانی های مربوط به از دست رفتن شغل ها و جایگزینی آن ها توسط ربات ها افزوده می گردد اما چنین چیزی نشان می دهد که این موضوع دیگر فرضی نیست و خیلی زود باید آماده خداحافظی با بسیاری از شغل ها شویم.

فروش نقاشی خلق شده توسط هوش مصنوعی در حراجی

در حوزه های آماری و مالی به حضور گسترده هوش مصنوعی تا حد زیادی عادت نموده ایم؛ ولی در رابطه با حوزه هایی مثل هنر که به نظر ما فقط انسان ها از پس آن برمی آیند، انتظار نداریم که هوش مصنوعی بتواند خودی نشان دهد. اما در ماه اکتبر، یک نقاشی خلق شده توسط هوش مصنوعی در حراجی معتبر کریستی به فروش رسید. این پرتره توسط یک نوع الگوریتم تحت عنوان شبکه های تقابلی رقابتی (GAN) خلق شده است.

این نقاشی که نام آن پرتره ادموند بلامی است در ابتدا تخمین زده می شد بین قیمت 7 تا 10 هزار دلار به فروش برود. اما در کمال تعجب، فردی با پرداخت 432 هزار دلار آن را خریداری کرد. به نظر می رسد افراد علاقه زیادی به نقاشی های خلق شده هوش مصنوعی دارند. شاید هم گمان می نمایند با انجام این کار، بعد از انقلاب ماشین ها از حملات آن ها در امان می مانند!

چگونه کد یک نوجوان منجر به خلق نقاشی 432 هزار دلاری شد

کمپانی انویدیا یک شهر را خلق کرد

در آینده، هوش مصنوعی بخش اعظمی از شهرها را طراحی خواهد نمود ولی هنوز با چنین آینده ای فاصله زیادی داریم. اما در سال 2018، دیدیم که هوش مصنوعی می تواند مدل سه بعدی مناطق شهری را به راحتی خلق کند.

مدتی قبل در کنفرانس انویدیا در شهر مونترال کانادا، مقامات و محققان انویدیا از تکنولوژی ای پرده برداری کردند که با بهره گیری از ویدیوهای ضبط شده توسط اتومبیل های خودران می تواند صحنه های رندر شده از مناطق شهری را خلق کند. چنین الگوریتم هایی می توانند در بخش های مختلف مانند آموزش رانندگی به اتومبیل های خودران یا کم کردن فشار کار طراحان بازی ها مورد استفاده قرار بگیرند. در حال حاضر، طراحان بازی هایی مانند GTA باید هزاران ساعت صرف طراحی جزئیات مناطق شهری نمایند ولی به لطف این تکنولوژی، کار آن ها بسیار ساده تر می گردد.

مکالمه طبیعی گوگل دوپلکس با انسان

در چند سال گذشته، به لطف وجود دستیارهای دیجیتالی مانند گوگل اسیستنت، الکسا و سیری، حرف زدن با هوش مصنوعی به یک موضوع عادی بدل شده ولی با این وجود، انتظار چنین پیشرفتی را نداشتیم. در کنفرانس 2018 گوگل I/O، این شرکت از دوپلکس پرده برداری کرد که خیلی عادی و راحت می تواند با انسان ها برای انجام وظایف ساده ای مانند رزرو رستوران صحبت کند.

نکته قابل توجه در رابطه با این تکنولوژی این است که طرف مقابل اصلاً متوجه انسان نبودن منبع صدا نشد. گوگل برای طبیعی کردن مکالمه، عبارت هایی مانند هممم و آها تعبیه داده است. این تکنولوژی از مدتی قبل برای تعدادی از کاربران گوشی های پیکسل ارائه شده و آن ها می توانند از قابلیت های شگفت انگیز این هوش مصنوعی بهره ببرند.

تقلید چهره با استفاده از تکنولوژی دیپ فیک

در سال 2018، بارها کلیدواژه دیپ فیک (deep fake) در خبرهای مختلف تکرار شد که با استفاده از آن می شد ویدیوهایی با بهره گیری از یک چهره و بدن فردی دیگر خلق کرد. در جدیدترین پیشرفت به دست آمده، محققان دانشگاه کارنگی ملون موفق به توسعه الگوریتم هایی شده اند که می تواند حرکات لب مثلا دونالد ترامپ را به چهره باراک اوباما منتقل کند یا مثلاً حرف های جان اولیور از زبان استیون کولبرت بیان گردد. در همین زمینه باید به پیشرفت های به دست آمده در زمینه تقلید صدا هم اشاره کنیم که با ترکیب این تکنولوژی، می توان ویدیوهایی را خلق کرد که فرد موردنظر با صدای خود سخنان خاصی را بر زبان می آورد. این تکنولوژی ها نگرانی های زیاد ایجاد نموده و باید ببینیم در سال 2019 تا چه حدی پیشرفت می نمایند.

ورود ربات های دلیوری به خیابان

در سال 2018، شرکت های زیادی در زمینه توسعه ربات های دلیوری به پیشرفت خوبی دست پیدا کردند. در این میان، شرکت Starship Technologies بعد از جذب سرمایه قابل توجه، بالاخره موفق شد این ربات ها را روانه خیابان ها کند. در حال حاضر، در برخی از شهرهای آمریکا، تعداد زیادی از این ربات ها قادر به حمل کالا در مسافت های کوتاه هستند. با استفاده از یک اپلیکیشن، گیرنده موردنظر می تواند زمان تحویل کالا را تعیین کند و مسیر حرکت آن را به صورت زنده مشاهده کند.

همه چیز در مورد هوش مصنوعی؛ تاریخچه، تعاریف و کاربردها

منبع: Digital Trends

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان بلاگ

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 3730

به "نگاهی به پیشرفت ربات ها و هوش مصنوعی در سال 2018" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به پیشرفت ربات ها و هوش مصنوعی در سال 2018"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید