کشف شواهدی جدید در تپه گنج دره هرسین

به گزارش مهسان بلاگ، کاوش بازنگری در تپه گنج دره هرسین کرمانشاه در حالی به اتمام رسید که شواهدی جدید از لایه های تحتانی این محوطه کشف شد.

کشف شواهدی جدید در تپه گنج دره هرسین

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حجت دارابی، سرپرست کاوش لایه نگاری در تپه نوسنگی گنج دره در شهرستان هرسین کرمانشاه با اعلام این خبر گفت: این کاوش پیرو تفاهم نامه مشترک سه جانبه بین دانشگاه های رازی و کپنهاگ و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور صورت گرفت.

او اضافه نمود: در این کاوش اهداف فصل دوم کاوش در گنج دره ادامه یافت و ضمن اتمام بازنگری لایه نگاری، شواهدی جدید از لایه های تحتانی این محوطه کشف شد.

به گفته این باستان شناس، در نتیجه کاوش در نهشته های حرارت یافته موسوم به لایه D معین شد که این لایه خود متشکل از دو فاز استقراری بوده که این موضوع برخلاف نظر کاوشگران قبلی در این محوطه است.

او گفت: همچنین در کاوش در یک ترانشه جدید در غرب محوطه بعضی از چاله های لایه تحتانی موسوم به لایه E یافت شد و از آنها نمونه های تاریخ گذاری برای دستیابی به تاریخ آنها برداشت شد.

دارابی اضافه نمود: طبیعی است نتایج تاریخ گذاری دوباره در فازهای مختلف استقراری در تپه گنج دره از اهمیت بالایی برای تکمیل گاهنگاری دوره نوسنگی در غرب ایران برخوردار خواهد بود.

او مسئله گاهنگاری در این محوطه را از چالشهای اصلی باستان شناسی دوره نوسنگی در این منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که در سایه نتایج جدید گام مهمی در این راستا برداشته گردد.

کاوش لایه نگاری در تپه نوسنگی گنج دره در شهرستان هرسین به منظور بازنگری این محوطه به سرپرستی مشترک حجت دارابی و توبیاس ریشتر و با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان بلاگ

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 15029

به "کشف شواهدی جدید در تپه گنج دره هرسین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شواهدی جدید در تپه گنج دره هرسین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید