برگردان دست نوشته های مرتضی محجوبی به خط نت موسیقی بین المللی

به گزارش مهسان بلاگ، کتاب ردیف پیانو مرتضی محجوبی به نگارش بهار برخوردار، توسط انتشارات هنر و فرهنگ، منتشر و راهی بازار موسیقی شد.

برگردان دست نوشته های مرتضی محجوبی به خط نت موسیقی بین المللی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انتشارات فرهنگ و هنر، کتاب ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی، ردیف موسیقی دستگاهی ایران به روایت استاد مرتضی محجوبی (1343 ـ 1279) را شامل می گردد که توسط بهار برخوردار و برای ساز پیانو به نگارش درآمده است.

نگارنده کتاب در گفتگویی درخصوص اثر مکتوبش گفت: مبنای نگارش این ردیف موسیقی ارزشمند ایرانی، دستنوشته های باقیمانده از زنده یاد مرتضی محجوبی است. این موسیقیدان فقید، شیوه نت نگاری مختص خود را داشته که با روش نت نگاری بین المللی و متداول کاملاً متفاوت بوده است. این سیستم نگارش ابداع شخص ایشان بوده و علائم تعریف گردیده خاص خود را داراست. ردیف پیانوی استاد محجوبی، علیرغم ارزشمندی آن، به دلیل نامأنوس بودن روش نت نگاری آن، مهجور واقع گردیده و تاکنون علاقه مندان به موسیقی ایرانی از آن بی بهره بوده اند. از این رو، در ابتدا به تحقیق و پژوهش در مورد نحوه نت نویسی استاد پرداختم و سپس دست نوشته های ردیف پیانوی استاد محجوبی را به خط نت موسیقی بین المللی که برای همه هنردوستان قابل درک است برگردانده و نهایتا نت نویسی کامپیوتری آن را انجام دادم که حاصل آن کتاب 366 صفحه ای حاضر، مشتمل بر 7 دستگاه و 5 آواز است. این کتاب اولین و تنها کتاب از ردیف پیانوی استاد مرتضی محجوبی به خط نت موسیقی بین المللی است.

وی اعلام کرد: یکی از ویژگی های مهم این کتاب علاوه بر نوشته شدن به صورت حامل مضاعف برای ساز پیانو؛ قابلیت اجرای نت های دست راست آن (نت های کلید سل) بوسیله کلیه سازهای سنتی است. دیگر ویژگی این کتاب دو زبانه بودن آن است؛ بدین معنی که پیشگفتار و فهرست کتاب علاوه بر زبان فارسی به زبان انگلیسی هم آورده گردیده تا توضیحات مربوط به تکنیک های لازم برای پیانو نوازی ایرانی و نحوه کوک شدن ساز پیانو و همچنین نت نگاری استاد محجوبی برای غیر فارسی زبانان علاقه مند به موسیقی کلاسیک ایرانی قابل استفاده باشد. علاوه بر آن در این کتاب، در زیر عنوان فارسی هر گوشه، آوانگاری لاتین آن نیز آورده گردیده است.

بهار برخوردار مؤلف کتاب ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی و مجموعه سه جلدی بچه های دیروز بچه های امروز است. او دانش آموخته موسیقی در رشته نوازندگی در مقطع کارشناسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و رشته آهنگسازی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر است.

تألیف کتاب ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی، در مجموع پنج سال زمان برده است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان بلاگ

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 941

به "برگردان دست نوشته های مرتضی محجوبی به خط نت موسیقی بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگردان دست نوشته های مرتضی محجوبی به خط نت موسیقی بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید